Red Purple Black

Κι αν αντί για την Πανεπιστημίου πεζοδρομούσαμε τη Σταδίου;

PDFΕκτύπωσηE-mail

Απόψεις

Δύο αρχιτέκτονες προτείνουν μια εναλλακτική πρόταση με πλεονεκτήματα

Του Δημητρη Ρηγοπουλου

Στην αρχή είσαι λίγο καχύποπτος. Μια ακόμα πρόταση για να μη γίνει (τελικά) τίποτα; Οσο, όμως, συζητάς με τον Δημήτρη Κονταργύρη και τον Ανδρέα Βεντουράκη, και οι δύο αρχιτέκτονες, προερχόμενοι από δύο διαφορετικές γενιές Αθηναίων, συνειδητοποιείς ότι αυτό που έχουν στο μυαλό τους έρχεται από κάπου και, κυρίως, πηγαίνει κάπου.

Ο κορμός της συλλογιστικής τους βασίζεται σε μια ισχνή γεωγραφική μετατόπιση που, όμως, τα αλλάζει όλα. Τι θα συνέβαινε αν επιλέγαμε ως κύριο άξονα της μεγάλης πολεοδομικής παρέμβασης του Rethink Athens την οδό Σταδίου και όχι την οδό Πανεπιστημίου;

«Η ιστορία ξεκινάει πριν από 30 χρόνια όταν ο Τρίτσης πρόβαλε την ιδέα της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου σαν μια «εμβληματική» παρέμβαση, σαν μια «εξ αποκαλύψεως» επιλογή», ξετυλίγει το θεωρητικό υπόβαθρο της πρότασης ο Δημήτρης Κονταργύρης. «Εκτοτε η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου πήρε σιγά-σιγά τις διαστάσεις της «Μεγάλης Ιδέας» των Ελλήνων πολεοδόμων και εμπεδώθηκε –αξιωματικά– σαν ένας σύγχρονος «πολεοδομικός λαϊκισμός» που παρέσυρε τους πάντες αφού κανείς δεν τολμούσε να διανοηθεί να εναντιωθεί στο γοητευτικό αυτό όραμα. Καμία υποψία για εναλλακτική πρόταση.

Κάποια στιγμή, και επειδή οι προσωπικές αμφιβολίες και οι εντάσεις μας για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου γινόντουσαν όλο και πιο επίμονες, αποφασίσαμε (με την επιμονή κυρίως του Ανδρέα Βεντουράκη) να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις μας και να ψάξουμε τη λύση της πεζοδρόμησης της Σταδίου, οπότε διαπιστώσαμε εξαιρετικά ενδιαφέροντα πράγματα».

Μεγαλύτερη ενδοχώρα

Ποια ήταν αυτά; Η ιδέα της πεζοδρόμησης της Σταδίου, και κατ’ επέκταση και της Φιλελλήνων, ξεκινάει από τη διαπίστωση ότι η ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα υφίσταται τον ασφυκτικό εναγκαλισμό δύο υπερφορτωμένων κυκλοφοριακών διαύλων, της Ακαδημίας και της Σταδίου, που θα τον πλαισιώνουν και θα τον «απομονώνουν» από τον πολεοδομικό περίγυρό του», μου επισημαίνει ο Ανδρέας Βεντουράκης. Αντίθετα, υποστηρίζει, ο προτεινόμενος πεζόδρομος Σταδίου – Φιλελλήνων έχει το ισχυρό πλεονέκτημα να εφάπτεται και να επικοινωνεί άμεσα και απρόσκοπτα με το εμπορικό κέντρο της Αθήνας και με τη Πλάκα, «δηλαδή με τις πιο δραστήριες περιοχές εμπορίου, αναψυχής και τουρισμού στο κέντρο της πόλης». Το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα ενισχύεται και από τον παραδοσιακά ισχυρό εμπορικό χαρακτήρα της Σταδίου, σε σύγκριση με τον πιο «επίσημο» χαρακτήρα της Πανεπιστημίου (γραφεία, τράπεζες, ιδρύματα). Αυτό είναι το βασικό «πλεονέκτημα» της πρότασης και για να το κάνει ακόμα πιο κατανοητό ο Δημήτρης Κονταργύρης σημειώνει πως «η συνεχής επαφή του άξονα Σταδίου - Φιλελλήνων με το εμπορικό τρίγωνο και την Πλάκα καθώς και η διαμόρφωση της τριγωνικής περιπατητικής διαδρομής “Σταδίου - Ερμού - Αιόλου” εξασφαλίζουν μία εκτεταμένη “ενδοχώρα” για τους πεζούς, η οποία μαζί με το Σύνταγμα και την Ομόνοια, θα εντάσσεται στο υφιστάμενο και πυκνότερο δίκτυο πεζόδρομων της πόλης». Επιπλέον η εφαρμογή της προτεινόμενης παρέμβασης δεν προϋποθέτει καμία αλλαγή στις ισχύουσες ώς σήμερα ρυθμίσεις του κυκλοφοριακού ιστού της πόλης, «σε αντίθεση με τη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, που αναστατώνει κυριολεκτικά την κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας». Η βασική κυκλοφοριακή ζώνη τροχοφόρων, που περιλαμβάνει την Ακαδημίας και την Πανεπιστημίου, θα βρίσκεται εκτός της περιοχής παρέμβασης και θα λειτουργεί ανεξάρτητα από την πεζοδρόμηση της Σταδίου. Η διατήρηση ανέπαφου του ισχύοντος σήμερα κυκλοφοριακού ιστού του κέντρου παρέχει τη δυνατότητα δοκιμαστικής εφαρμογής της πεζοδρόμησης της Σταδίου. Επισημαίνουν ακόμα ότι στον άξονα Σταδίου – Φιλελλήνων είναι διαθέσιμο το 70-75% του συνολικού αναπτύγματος των ισογείων χώρων για χρήσεις εμπορίου και αναψυχής. Στην οδό Πανεπιστημίου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 55%.

Τα βασικά σημεία

Το εναλλακτικό σχέδιο προβλέπει την πεζοδρόμηση Σταδίου και Φιλελλήνων. Η κυκλοφορία της Σταδίου εκτρέπεται στην Ακαδημίας και της Φιλελλήνων στην Αμαλίας. Οι γραμμές του τραμ, σε περίπτωση επέκτασής του, θα εκτραπούν στη Φιλελλήνων και μετά θα προχωρήσουν στη Σταδίου και, εν συνεχεία, στην Πατησίων. Οι διαδρομές των μέσων μαζικής μεταφοράς που διατρέχουν σήμερα τη Σταδίου και την Ακαδημίας θα μεταφερθούν όλες στην Πανεπιστημίου σε λεωφορειολωρίδα αντίθετης κατεύθυνσης (contra - flow) από την Ομόνοια μέχρι τη Bασιλίσσης Σοφίας.

Πηγή:www.kathimerini.gr

Προσθήκη νέου σχολίου

Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση